onsdag 28 januari 2009

Dags att stämpla in...

Bandy, ishockey och framförallt en hel del fotboll serveras oss spelare ikväll.
Ett fullspäckad utbud som återigen kräver en hel del jobb att plöja igenom, första timmarna brukar jag ägna åt att hitta en himla massa avslag, för att sedan få en handfull matcher kvar där jag tycker det ser intressant ut.
I detta ingår även att kika runt lite på mina spelbloggs "kollegors" bloggar, jag använder dem som en - av många - inspirationskällor.
Dock ska man vara noggrann, om inte bloggen/rekaren presenterar en riktigt välarbetad rek tycker jag man själv ska genomskåda spelet innan man spelar.
Men det förutsätter såklart att man har både tid och lust till det.

I min första gallring brukar jag annars kika rätt allmänt, både utifrån mina egna känslor/kunskaper och framförallt ser man om det finns något som helst spelvärde i matcherna.

När jag väl fått ut mina 4-5 matcher då går jag in och kollar mer specifikt på skador/avbräck, form, historik, kort sagt all möjlig statistik.

Hur brukar ni gå till väga? Berätta gärna, alltid kul höra!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena Mathias! Vad säger du om Blackburn och Atalanta? Jag tycker det ser ut som två fina singelspel idag. Bolton har tydligen inte vunnit borta mot Blackburn sen 1962 och Atalanta borde ha fint självförtroende sedan 3-1 vinsten mot Inter i ligan.
/Anders

Mathias sa...

Tja Anders.
Mmm, Atalanta hemma brukar vara svårslagna, dock var ju förlusten senast mot Siena inte vad man hade väntat sig. Men visst, Bologna är inte bra!

Blackburn - Bolton luktar kryss enligt mig... Bolton är starka defensivt, tveksam om Blackburn har nyckeln till att ta sig igenom deras betongförsvar?

Anonym sa...

Grym blogg, grattis till trevlig statistik!

Anonym sa...

Visst, Atalanta ska väl egentligen vinna kvällens match mot Bologna. Fördel av hemmaplan, men man har BARA en vunnen match på de fem senaste och Bologna är i behov av poäng mer än Atalanta.

Men det som talar för Atalanta är som sagt hemmaplanen där man vunnit 7 av 10 matcher. Själv hade jag nog inte vågat mig på den här matchen!

Själv kikar man lite på Liverpool, ett lag som måste vinna ikväll för att inte tappa mark i toppen och man kommer att ha i stort sett hela truppen tillgänglig.

Funderar även på Inter, har en riktig berg-o-dalbana till form just nu. Är dock seriens bästa bortalag och behöver kriga till sig tre poäng ikväll då Juventus springer hack i häl just nu.
Adriano ut (avstängd), Zlatan in!

Vet inte alls vad jag ska spela än utan sitter mest och gräver i det stora utbudet just nu =)


Roma är också intressanta, om Totti och Vucinic deltar.


Lutar dock åt engelsk fotboll, lagen brukar vara mer pålitliga där :)

Anonym sa...

Till Anders:
"2006/2007 ENG 1 Blackburn - Bolton 0:1"
"2004/2005 ENG 1 Blackburn - Bolton 0:1"
"2003/2004 ENG 1 Blackburn - Bolton 3:4"

Anonym sa...

Givetvis mörk statistik, men den gångna säsongen så vann faktiskt Blackburn båda mötena mot Bolton med 4-1 och 2-1.

Så tyvärr säger inte den där statistiken mig speciellt mycket!

Anonym sa...

Blandade ihop matcherna lite, det var Bologna som inte hade vunnit borta mot Atalanta sen 1962. Vad det gäller Inter så såg dom riktigt trötta ut senast mot Sampdoria. Självklart ett lyft att få tillbaka Zlatan men det är inget som jag skulle våga spela på. Handicapspel på Roma och Milan tror jag däremot på.
/Anders