måndag 12 januari 2009

Units för dummies!

Min pedagogiska förmåga ber jag redan nu om ursäkt för, om något framstår oklart så är det bara att fråga på i kommentatorsfälten.

Då jag fått en del frågor krint "unitsbegreppet" och vad det innebär ska jag försöka att kortfattat förklara det.

1 unit är för mig en viss procent av spelkassan, i spelfondens fall var ju 1 unit lika med 1% av min spelkassa(började ju på 100 units). Min maxinsats, 10 units var därmed 10% av spelkassan. I takt med att min spelkassa ökar, så blir dock procentsatsen lägre, i nuläget har jag ju 125 units i min spelfond, därmed är ju min maxinsats, 10 units nu "bara" 7,65% av min spelkassa.

Utifrån unitssytemet lägger jag sedan mina spel, hittar jag ett kul chansspel så lägger jag troligen en låg insats, kanske 1-3 units, i normalfall lägger jag en medelinsats, säg mellan 4-7 units och när jag tycker mig hitta kanonspel så trycker jag 8-10 units. Jag personligen tycker det är mycket lättare, hur ska man säga, att "tänka" rätt när man använder en tiogradig skala, då kan man väga in olika faktorer och ge spelet ett betyg eller vad man ska kalla det, mycket lättare än att på rak arm veta om man ska spela 5 kronor, 35 kronor, 350 kronor eller 3500kr på ett spel!?

Units är med andra ord egentligen mest en omskrivning för ens insatser, jag tycker själv det ser mycket snyggare och "renare" ut med ett unitsystem och på det sättet slipper en rekare röja sin spelkassa med, för poängen är att insatserna i KRONOR och ÖREN är, om man bortser från ren nyfikenhet totalt ointressant. De viktiga siffrorna handlar ju om träffprocenten, ROI:n samt nettoresultatet.

Nåväl, det var ett litet försök, hoppas ni som frågat mig blev något klokare?

Och till alla andra kloka som kikar förbi - har jag missat något så fyll mer än gärna på, kände det trots att jag eftersträvade motsatsen blev något snurrigt, lätt missa något!

Sedan finns det mycket mer att lära sig, angående insatsnivåer, fasta(som jag kör med än så länge) eller flytande (där insatsnivåerna är fasta procent av spelkassan hela tiden) samt hur mycket som helst kring värderingsystem, överodds, statistik osv...

Men det tar vi en annan gång! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Uppdaterar lite!

Även nattens basketmatch gick in, vilket gjorde att man vaknade pigg som en lärka :)

Om ingen har något för sig så är det bara att haka på, Portland vinner nattens match!