lördag 24 januari 2009

Fa-cup för hela slanten!

Stor FA-cup dag i eftermiddag och jag testar tre favoriter som jag anser ska hålla, har svaga feeling för överaskningar generellt idag, jag var nära att testa ett spel på Wolverhampton som jag tror besegrar Middlesbrough hemma på Molineux, men jag valde istället följande spel:

Hartlepool - West Ham 2:a
Odds: 1,75 (Expekt) Insats: 5/10 units
Observera! Matchstart 13.45!

Gianfranco Zola efter matchen mot Hartlepool? Det tror jag...

Hartlepool är ett mittenlag i League One som i senaste omgången lyckades slå ut Stoke City, därav bjuder spelbolagen på ett i mitt tycke alldeles för högt odds på West Ham.

West Ham har haft en strulig säsong men på sistone har Gianfranco Zola:s lag fått ordning på spelet och man ligger faktiskt på åttonde plats i Premier league, starkt!

Hartlepool däremot blandar och ger mer, man är inte särskilt hemmastarka, nyligen åkte man på 1-4 hemma mot Crewe som ett exempel.

Zola har aviserat till Skysport att det är full satsning på cupen som gäller och med tanke på att det skiljer två divisioner lagen emellan så ska tvåan vara bra! I takt med att självförtroende har stärkts rejält i Londonlaget så tror jag man tar cupen på fullaste allvar och det är troligen största chansen för dem att göra ett avtryck i år, tvåan testas till en medel!

Sheffield United - Charlton 1:a Odds: 1,60
Man United - Tottenham 1:a Odds: 1,30
Dubbelodds: 2,08 (Expekt) Insats: 10/10 units

Dags att maxa, det är verkligen två starka favoriter som går ut på respektive hemmaplan idag och de möter lag som verkligen har fokus på annat håll.

Sheffield United flyger verkligen högt i Championship, man har en härlig offensiv med flertalet giftiga anfallare och hemma på Bramall Lane är man mycket svårslagna. United ligger fyra i Championship, Charlton är jumbo - bara det kan ju ses som ett argument i sig.

I mitt tycke går hemmalaget ut som rättmätiga storfavoriter och jag har svårt att se ett Charlton i fullständigt upplösningstillstånd stå emot och ens försöka på allvar här, laget har dessutom lånat in en del spelare för att försöka vända krisen, problemet är bara att de spelarna är "cuptied" och får inte spela i FA-cupen, ettan är stenklar!


Manchester United går som tåget, man imponerar inte alltid men man är verkligen ett starkt lag som nästan alltid levererar det som krävs. Såg en intervju med Alex Fergusson så sent som igår på Man Unitedkanalen och det råder inget tvivel om att han tar cupen på allvar, i synnerhet inför en match på Old Trafford! United är dock rejält skadedrabbat, dock måste man imponeras av truppen då Fergusson trots massor med skador förväntas starta med följande lag:

Van der Sar
Fletcher - Neville - Vidic - O´Shea
Gibson - Carrick - Scholes - Ronaldo
Tevez - Berbatov

Bänk: Kuszczak, Chester, Fabio, Giggs, Possebon, Tosic, Welbeck

Med andra ord, elvan som springer ut på planen lär vara uppgiften mogen!

Tottenham är en stor gåta, jag vet ärligt talat inte hur man ska hantera Tottenham och dess oförklarligt svaga spel, sist i ligacupen höll man på att bli utslagna av Burnley trots en 4-1 ledning, pinsamt och det visar på stora främst försvarsproblem. Och är det något man inte ska ha på Old Orafford, så är det ett taffligt försvarsspel för det straffas i regel hårt!
Tottenham aviserar sitt i princip starkaste lag:

Alnwick
Gunter - Dawson - Woodgate - Assou-Ekotto
Bentley - Zokora - Huddlestone - Bale
Modric
Defoe

Bänk: Ranieri, Rocha, Taarabt, dos Santos, Pavlyuchenko, Boateng, Gilberto

Även i denna matchen kör jag på en analys som bygger mycket på att jag tror att United tar cupen på större allvar, visst kan man vända på steken och hävda att cupen kan vara ett skönt avbräck för Tottenham men orden "skönt" och "Old Trafford" passar å andra sidan väldigt illa och visst ska Manchester United lösa det här, 3-1? 1,30 kan man givetvis ha sina invändningar emot och visst är det gränsfall, dock ser jag inte att Tottenham, med nuvarande form och nuvarande försvarsproblem stå upp här.


Samtliga av dagens spel är lagda hos expekt:



5 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena, rygg här på West Ham. På din dubbel t.e.x finns det högre odds eller kör du bara det bolaget som behagar dig? Mvh

Anonym sa...

Gissar på att många av lagen kommer att spela med det bästa man har.

Mycket just för att det inte är några ligamatcher först om en vecka.

Tuta och kör är det som gäller!

Lycka till!

Mathias sa...

Peter:
Jag använder mig av Expekt, Betsafe, Betway (sällan) samt Svenska Spel.
Mycket möjligt högre odds finns, det tar jag inget "ansvar" för.
Nu hoppas vi på VästSkinkorna!

Anonym:
Ja, precis, FAcupen har ju hög status med, dock måste man ju kolla uppställningarna ändå, den noggranne vätar in i det sista med att lägga cupspel.

Anonym sa...

Där satt spelet, nice:D , ryggade dubbeln med. Nej jag bara undrade eftersom jag fick bättre odds och ville dela med mig, ansvar har du självfallet inte.

Mvh Peter

Anonym sa...

Var har du fått Tottenhams uppställning ifrån? Boateng som du har på bänken är ju utlånad till nån tysk klubb, och vem är Ranieri? Vidare har det varit klart sen länge att Woodgate inte lirar denna matchen. Ganska insatt då det är mina grabbar, hehe :)